torsdag den 30. oktober 2014

Er du en forvokset baby?


Aldrig har så mange voksne opført sig så barnligt.

Det er en ren slikbutik af muligheder for reklamebranchen.


.

.


.

Grups

Udtrykket “grup” stammer fra TV-serien StarTrek (hvilket er et helt typisk udslag af den fælles kulturelle refenceramme for målgruppen). Starship Enterprise ankommer til en planet, der styres af vilde børn fanget i evig ungdom. De kalder Kaptajn Kirk og hans besætning for “grups”

 .

De er i 30’erne eller 40’erne, men de opfører sig som var de i 20’erne eller værre. Og de er så almindelige i dag, at de har fået deres egen forkortelse ligesom yuppierne i 80’erne (Young Urban Professionels), og Dinkyerne i 90’erne (Doble Income No Kids).

I dag hedder de Grups – en forkortelse for det barnlige engelske udtryk for “de voksne”: The grown-ups. Og da kært barn (eller kære barnlige voksne) har mange navne, kan man også se dem beskrevet som rejuveniles og adultescents.

I sin milde form er en “grup” den forretningsmand og familiefar, der spiller PlayStation derhjemme om aftenen. I sin outrerede form er det Michael Jackson eller en voksen mand, der bruger al sin tid og alle sine penge på sine samlesæt.

For grunden til at gruppen overhovedet er interessant at definere er naturligvis, at de i modsætning til rigtige børn og unge har mange penge, og at det er en del af deres selvopfattelse at bruge pengene på fornøjelser.

Markedsføring til grup-markedet sker typisk med dyrere versioner af produkter, man egentlig forbinder med ungdomskultur. Det kan være en iPod med ekstraudstyr, en smartere computertaske til den bærbare, en dyr T-shirt, eller en lækker el-guitar, som kan bruges når “drengene” samles i kælderen under parcelhuset og spiller rock hver onsdag.


..

Sådan bliver du hjernevasket


Danmarks Radio har lavet en udsendelse om manipuleringen af de forvoksede babyer, der foruden at være tekstet, ikke er forbudt for børn under 40 år…!

Kan ses her…. (indslaget er dog tidsbegrænset)


.

 

Narcissismen er blevet en folkesygdom


.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar