torsdag den 20. december 2012

Vanskabte børn i en vanskabt verden

 

Hvilket naturligvis skal læses: En vanskabt verden, skaber vanskabte børn.
 
Det vanskabte er naturligvis modsætningen til det velskabte, det naturlige. Der kun forbliver at opleves naturlig ved, at der er så mange vanskabte, at de oplever det vanskabte, som det naturlige. Hvorfor ingen ser det vanskabte.

Vi lever i dag i en såkaldt moderne verden. Der intet har med naturlighed at gøre. Men ingen ser det! Alle bekræfter hinanden i, at det de gør, er helt naturlig. Uden at forstå, mennesket ikke ville have overlevet til i dag, hvis de tidligste mennesker, havde haft den samme forståelse af naturligheden, som menneskene af i dag.

Vi vil af samme grund ikke overleve meget længere.

For vi sender jo hele tiden det vanskabte videre til næste generation. Børnene. Der jo ikke kan vide bedre, end at det vanskabte, jo så må være noget naturligt. Hvorfor de så tager det til sig. Som noget helt naturligt.

Mennesket i den moderne verden har mistet evnen til det naturlige. Hvorfor de med store forskningsprojekter prøver at opfinde løsninger på det vanskabte i tingene. Det falder ingen ind, at det hele er vanskabt. Hvorfor ingen af de store forskningsprojekter er målsat at finde naturligheden.

Derfor kan man læse folk skrive:

Motion, leg, kreativitet og læring skal gå hånd i hånd. Fordi vores børn skal have en sjov, alsidig og udfordrende hverdag. Vi ved, at et stilsiddende liv forringer børns evne til at lære. Det viste det store forskningsprojekt, Opus, der skulle have vist vigtigheden af at spise morgenmad.”

Vi skriver snart år 2013!

------------------------------------------------
 
Refleksion på
 
 

Slip ungerne fri


Berlingske, 19. december 2012
Pernille Vigsø Bagge (SF)
Foto: Steen Brogaard/Folketinget



Ingen kommentarer:

Send en kommentar